وضعیت شیعه در هلند
 

اولین گروه از مسلمانانی که به این کشور مهاجرت کردند از اندونزی و سورینام بودند. در هر دو مورد کمی بعد و قبل از استقلال این دو کشور مهاجرت

وجود داشته است. اما مسلمانان فقط بخش کوچکی از مهاجران این دو کشور به هلند را تشکیل می دادند.

 

 

اولین گروه از مسلمانانی که به این کشور مهاجرت کردند از اندونزی و سورینام بودند. در هر دو مورد کمی بعد و قبل از استقلال این دو کشور مهاجرت

وجود داشته است. اما مسلمانان فقط بخش کوچکی از مهاجران این دوکشور به هلند را تشکیل می دادند. در دهه ۱۹۶۰ هلند آغاز به امضای توافقنامه

های پذیرش نیروی کار ابتدا از کشور های اروپای جنوبی وسپس از ترکیه , مغرب , تونس و یوگسلاوی کرد. مهاجرت برای کار باعث ورود تعداد زیادی

از مسلمانان به هلند شد. اما این روند در ۱۹۷۴پایان یافت . پس از این سال در سایر کشورها [ی منطقه] جمعیت مسلمانان به دلیل شکل گیری

خانواده های جدید هنوز در حال افزایش بود.آمارهای هلند که به مراجع دینی اشاره دارند , نشان می دهد این کشور دارای شکل موفق تری نسبت به

سایر کشورها ی منطقه دارد. در اواخر۱۹۹۰ جمعیت مسلمانان هلند تقریباً ۴۶۰۰۰۰ نفر بود که این میزان ۳ % از جمعیت هلند را تشکیل می داد که

بیش از ۴۰۰۰ نفر از آنانهلندی هایی بودند که به اسلام روی آورده بودند.

 

 

 

پس از آن که دولت هلند متوجه شد که اغلب کارگران و خانواده آنان دیگر به کشورهایشان باز نخواهند گشت , قانون مهاجرت هلند را در سال

 

۱۹۸۱ تصویب کرد که حق رأی دادن و انتخاب شدن در انتخابات محلی را به آنان اعطا می کرد. جوامع مسلمانان هلند بیشتر در ‌«آمستردام» ,

 

«روتردام» مستقر اند .

 

 

 

رابطه دولت هلند با گروه های دینی بر اساس اصل لائیسته تعریف شده است که مبتنی بر جدایی دین از سیاست است. اگر چه در طول تاریخ

 

این کشور, کلیساها رابطه تنگاتنگی با احزاب سیاسی و اتحادیه های تجاری داشتنه اند. که البته در طول ۱۵ سال اخیر این ارتباط رو به افول ن

 

هاده است.

 

تعداد زیادی از سازمانهای اسلامی نیز در هلند وجود دارند مانند «اتحادیه فرهنگ اسلامی ترکیه» که رابطه بسیار نزدیکی با اداره امور دینی

 

ترکیه دارد. همان گونه که در آلمان نیز این اداره امامان مساجد محلی را تعیین می کند و در سیاست گذاری های آنان تأثیر گذار است. دیگر

 

گروه ترک که از همکاری با این اداره و دولت ترکیه خودداری می کند «سلیمانیه» است . این گروه با بزرگترین گروه های خواهر خوانده خود

 

در آلمان همکاری می کند . اغلب همکاری آنان با رهبران اصلی شان در آلمان انجام می گیرد. اتحادیه مسلمانان مراکش نیز در هلند وجود

 

دارد که مسئول ساخت تعدادی از مساجد می باشد.

 

تخمین زده می شود تقریباً ۴۰۰ مسجد و نمازخانه در هلند وجود داشته باشد که در سراسر این کشور گسترده اند. به منظور دستیابی به آرمان

 

عدالت اجتماعی و همچنین در تلاش جهت اتحاد و حفظ جایگاه دین در جامعه هلند به عنوان سنگ بنای آن , کلیساها به اشکال مختلف سعی

 

بر آغاز گفتگو با جامعه مسلمانان داشته اند. این تلاش ها اغلب شامل کمک به ساخت مساجد و اماکن عمومی نیز می شود. هلندی ها مدارسی

 

با آموزه ها و تعلیمات مسیحی در این کشور تأسیس کرده اند که آموزه ها ی ادیان مختلف را آموزش می دهد.

 

در اواخر ۱۹۸۰ نیز پس از آنکه مسیحیان مدارس بر پا کردند این امکان برای مسلمانان نیز فراهم شد که مدارس مخصوص خود را تأسیس

 

کنند. تعدادی از این مدارس تاکنون وجود دارند و همانند سایر مدارس مشترکاً توسط مسلمانان و مسیحیان اداره می شوند. بسیاری از مساجد

 

و مراکز اجتماع نیز دروس قرآن و عربی را آموزش می دهند.

 

 

 

شیعه در هلند

 

پارلمان شیعه هلند متشکل از ۳۵ کمیسیون است که در زمینه‌هاى دینى، فرهنگى و اجتماعى فعالیت مى‌کند. این پارلمان تنها نهاد رسمى

 

شناخته شده مذهبى از سوى دولت هلند است.

 

شایان ذکر است، مدتى پیش پارلمان شیعه هلند فارغ التحصیلى ۴۱ امام جماعت و معلم شیعه را با حضور ریتا فردونگ، وزیر مهاجرت هلند

 

وشخصیت‌هاى سیاسى و دیپلماتیک خارجى حاضر در هلند جشن گرفت.

 

در این توافقنامه که میان وزارت دادگستری و شورای نمایندگان مسلمان به امضاء رسیده آمده است: وزارت دادگستری این شورا را شریک

 

اصلی‌اش در برخورد با مسایل دینی ویژه اقلیت‌های مسلمان می‌داند که از جمله این مسایل امور مربوط به دعوت در زندان‌ها، بیمارستان‌ها،

 

وزارت دفاع، نظارت بر ائمه مساجد، اعلام مناسبات دینی مثل آغاز ماه مبارک رمضان و اعیاد است.

 

این توافقنامه پس از گذشت سه سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا احتمال فعالیت مشترک دو طرف به صورت دایم بررسی شود.

 

هرش بالین، وزیر دادگستری هلند زمان امضای این توافقنامه اظهارداشت: با امضای این توافقنامه وارد مرحله جدیدی از تاریخ تعامل با اسلام ‌

 

شدیم، به گونه‌ای که به مسلمانان امکان داده شد تا مسایل دینی‌شان را بدون دخالت دولت حل و فصل کنند.

 

شورای نمایندگان مسلمان از ۴۰۰ مسجد و موسسه اسلامی تشکیل شده است.

 

در این کشور همانند بعضی کشورهای اروپایی با حجاب مخالفت شدیدی میشود.

 

حتی در یکی از مدارس این کشور، مدیر مدرسه ای اقدام به کشف حجاب یک دختر مسلمان کرده است و گفته است: حجاب ظلمی است که

 

اسلام بر زنان، روا داشته است.

 

 

 

نمونه ای از فعالیتهای شیعه در هلند

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در گفتگو با خبر گزاری آینده روشن گفت: به علت آزادی مطلق که در هلند می باشد این کشور یکی از

 

مبتذل ترین کشورهای اروپایی است و آمستردام ( پایتخت هلند ) نیز به مرکز فساد اروپا تبدیل شده است، از این رو مسلمانان نسل سومی در ا

 

ین کشور بسیار در خطر هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده از آمستردام ، روتردام و لاهه (دانهاخ) به عنوان سه شهر مهم مسلمانان در هلند نام برد و افزود: در رتردام

 

مرکز اسلامی بزرگی به ریاست آقای «فرطوسی» می باشد که وی از نوادگان قندوزی از علمای بزرگ ترکیه و نویسنده کتاب “ینابیع الموده”

 

می باشد.

 

وی افزود: «فرطوسی»، با اینکه از اهل سنت است، ولی گرایش شیعه دارد و کتاب ها و مقالاتی در فضایل اهل بیت (ع) نوشته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده ادامه داد: فرطوسی که رئیس دانشگاه روتردام هلند نیز هست (چند تن از معاونان وی از شیعیان هستند)

 

و دروس این دانشگاه ادیان فرقه ها ، علوم قرآنی و اسلامی است و فارغ التحصیلان در این دانشگاه می توانند تا مقطع دکترا ادامه تحصیل

 

دهند.

 

وی اظهار داشت: دانشگاه روتردام از سراسر جهان و ملت های مختلف پذیرش دارد و علاقمندان به رشته علوم انسانی بویژه با  گرایش اسلامی

 

می توانند در این دانشگاه تحصیل و مدرک در سطح بین المللی دریافت کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده تاکید کرد: ایرانیانی که مایل به تحصیل در اروپا و در رشته علوم انسانی هستند با توجه به تایید مدرک

 

علمی این دانشگاه از سوی کشور هلند و محیط اسلامی و آزادی عمل شیعیان این دانشگاه مکانی مناسب برای ادامه تحصیل در خارج کشور

 

می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه روتردام در ۳ هزار متر مربع و سه طبقه بنا شده و حدود یک هزار دانشجو در آن تحصیل می کنند و

 

اساتید آن نیز بیشتر از دانشگاه های مصر و سوریه هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده افزود: همچنین در این دانشگاه سالن همایش با گنجایش ۵۰۰  نفر ایجاد شده که در مناسبت های

 

اسلامی از آن استفاده می شود.

 

وی گفت: با توجه به استقبال رئیس این دانشگاه در برپایی همایش علمی با موضوع مهدویت می بایست مسوولان مراکز علمی و پژوهشی

 

کشورمان بویژه مراکزی که با موضوع مهدویت فعالیت می کنند، باید از این فرصت بهره ببرند و با برقراری ارتباط با این دانشگاه هلندی از

 

هماکنون زمینه برپایی یک همایش با موضوع مهدویت را در هلند فراهم نمایند.

 

وی افزود: همچنین در لاهه مرکزی با ۴۰۰ هزار یورو خریداری شده است که جوانان مستبصر ترک با مدیریت جناب « اوجی » شیعه شده اند

 

و در جلسات و برنامه های اسلامی آن شرکت می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده ادامه داد: مدیریت اجرایی این مرکز به عهده آقای “بهشتی” یکی از برادران ترک است که در ایران و در

 

حوزه تحصیل کرده است و در لاهه نیز فعالیت های گسترده برای برادران ترک تبار رهیافته دارد و با مراکز فرهنگی شیعه ایران هم در ارتباط

 

می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در لاهه ، مسجد الرساله متعلق به شیعیان عراق و مسجد اهل بیت (ع) متعلق به مسلمانان ترکیه است، افزود: محفل زینب

 

در این شهر متعلق به شیعیان خوجه است که مسلمانان هندی و پاکستانی برنامه های خود را در آنجا اجرا می کنند و به دلیل وجود سالن

 

بزرگ در این مکان ، مناسبت های اسلامی مانند عاشورا و … را در این مکان برپا می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده افزود: آقای ربیع (عراقی) نیز در هلند با مستبصران زیادی مانند آقای تیجانی در ارتباط است و سال ها

 

نیز در مصر بوده و بر روی افکار مستبصران مصری تأثیر بسزایی داشته است.

 

وی تصریح کرد: آقای «الربیع» مجموعه هایی به صورت فیلم مستند در تبلیغ اهل بیت(ع) در استودیوی شخصی خود ساخته است که به

 

صورت هفتگی از یکی از شبکه های خصوصی هلند پخش می شود

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در آمستردام مسجد الهجره محل تجمع شیعیان است که مسوولیت

 

این مسجد بر عهده شیخ اسرافیل دمیترکلین ترکیه ای، عضو مجمع جهانی اهل بیت (س) می باشد و از ۱۵ سال پیش در هلند مقیم شده ا

 

ست.

 

وی افزود: مسجد الهجره در دو طبقه و با گنجایش ۴۰۰ نفر بنا شده است که یکی از طبقات آن به برپایی نماز و طبقه دیگر آن به آموزش بچه

 

ها اختصاص دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده ادامه داد: این مسجد کتابخانه ای با ۳ هزار عنوان کتاب در خود جای داده است.

 

وی با بیان اینکه در این مسجد خطبه های نماز جمعه به سه زبان ترکی، استانبولی، عربی و فارسی خوانده می شود، گفت: شیخ اسرافیل

 

مسوول مسجد الهجره فردی فاضل و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است و این مسجد را با همکاری برادران ترک، عرب و برخی ایرانیان خریداری

 

کرده است.

 

(مأمومین نماز جمعه حد اقل از ۹ ملیت تشکیل شده اند. که اکثر آنها از آفریقا، اندونزی، تونس، الجزایر، مراکش، ایران، افغانستان، ترک و هلند

 

می باشند. )

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده تصریح کرد: شیخ اسرافیل با کلیساهای مختلف در مباحث گوناگون گفتگو دارد و با کشیشان مناظره می

 

کند و تاکنون نیز چند کشیش را به مذهب تشیع رهنمون ساخته است.

 

 

 

حاج شیخ اسرافیل دمتریکین

 

وی اهل ترکیه است و برای زیارت امام رضا و حضرت معصومه به ایران مسافرتی همراه گروهی از کودکان و نوجوانان پیرو اهل بیت از کشورهای

 

هلند ترکیه آلمان و بلژیک داشته است.

 

وی امام جمعه و جماعت مسجد رتردام است و برگزاری مراسم دعای کمیل، نماز جمعه، تدریس قرآن، احکام، عقاید، اجرای عقد و طلاق و …

 

بر عهده ی اوست.

 

همچنین در مجلس شیعیان هلند نیز که نمایندگان آن توسط شیعیان با ملیت های مختلف انتخاب می شوند به عنوان رئیس و عضو مؤسس

 

حضور دارد. این مجلس که توسط دولت نیز به رسمت شناخته شده است با هدف پیگیری و احقاق حقوق مسلمانان به ویژه شیعیان فعالیت می

 

کند.

 

همچنین وی ۱۴ سال است که برای تشرف به حج و عتبات عالیات در عراق و سوریه نیز کاروان هایی تشکیل می دهد.

 

 

 

تعداد شیعیان هلند

 

تعداد مسلمانان در هلند نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر است که حدود ۱۰ هزار نفر شیعه ترک، حدود ۳۵ هزار نفر شیعه افغانی، حدود ۳۵ هزار نفر

 

شیعه عراقی و ۱۰ هزار نفر شیعه ایرانی و حدود ۲۵۹ هزار نفر دیگر از علویون هستند.

 

بنا بر آمار به دست آمده از منابع غیر رسمی تا سال ۲۰۱۰ آمار مسلمانان هلند حدود ۱۰ درصد جمیعت ۱۵ میلیونی هلند خواهند شد.

 

۴ مسجد متعلق به شیعیان با نام های محفل امام علی، مرکز اسلامی حسینی میشن متعلق به پاکستانی های مقیم شهر لاهه، مرکز متعلق به

 

شیعیان عراقی و مرکز اسلامی ایمان متعلق به افغانی های مقیم شهر رتردام به فعالیت مشغول هستند. البته تعدادی مرکز و محفل اسلامی نیز

 

در برخی از ایام سال فعالند.

 

در پارلمان حکومت هلند در حال حاضر بیش از ۵ کرسی از حدود ۱۵۰ کرسی در اختیار مسلمانان قرار دارد.

 

 

 

رابطه ی شیعیان و دولت هلند

 

حاج شیخ اسرافیل دمتریکین در این رابطه می گوید: رابطه کاملا عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد، بر اساس اساسنامه مرکز فرهنگی

 

اسلامی مسجد هجرت رتردام – که به تصویب دولت محلی هلند هم رسیده – ما روحانی خودمان را تعیین می کنیم و در ماه محرم و صفر ۱۷

 

روز عزای امام حسین علیه السلام بر پا می کنیم.

 

بر اساس قوانین کشور هلند در روزهای غیر تعطیل و بعد از ساعت ۱۰ شب و در روزهای تعطیل بعد از ساعت ۱۲ شب، ایجاد سر و صدا اکیدا

 

ممنوع است و بلا فاله با برخورد پلیس مواجه خواهد شد ولی چون در اساسنامه سازمان ما از قبل بیان شده که در ایام محرم و صفر و اعیاد

 

مذهبی برنامه های ویژه ای داریم، لذا مجوز این فعالیت ها حتی خارج از ساعات اعلام شده مانعی ایجاد نمی کند. حتی دولت حق مصادره ا

 

موال شیعیان را ندارد و در صورت انحلال مؤسسه وجوه به دست آمده از فروش ملک و املاک مرکز، در اختیار دیگر مراکز شیعیان در هلند قرار

 

خواهد گرفت.

 

عمده ترین موانع موجود در زمینه فعالیت های فرهنگی و مذهبی در هلند

 

شیخ اسرافیل دمیترکلین  می گوید: بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر حوادث مترو لندن و حوادث فرانسه مراکز امنیتی کشور هلند نسبت به

 

فعالیتهای مسلمانان حساس شده اند و تحقیقات غیر محسوسی را بین مسلمانان و به خصوص شیعیان آغاز کرده اند. البته خوشبختانه با

 

رهنمودهای مراجع و علمای عظام و به خصوص رهبر انقلاب حضرت آیت الله خانه ای تا به حال از شیعیان هیچ گونه مدرکی دال بر اغتشاش و

 

یا اعمال خلاف قانون کشور هلند به دست نیامده است. بنا بر این ما از لحاظ عملی آزادی فعالیت مناسبی داریم و حتی به آنها ضمانت داده ایم

 

که از شیعه هیچ گونه عمل ضد قانون صورت نمی گیرد. بر اساس فتاوای مراجع عظام که حکومت هلند نیز از آن آگاه است ما هیچ گونه حقی

 

مبنی بر زیر پا گذاشتن قوانین کشورهای غیر را نداریم و این امر باعث شده که دولت هلند نیز با دید مثبت به فعالیت های مسلمانان به

 

خصوص شیعیان نگاه کند.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

تاریخ مختصر پیدایش شیعیان خوجه اثنی عشری                           

فعالیت‍های سیاسی و اجتماعی شیعیان خوجه، طرح های حمایتی آنان به ویژه در هند و پاکستان، انجمن های علمی و اجتماعی شیعیان خوجه و فعالیت های آنان، رویکردهای شیعیان خوجه ذر قبال اهل سنت، بناهای علمی و فرهنگی ایجاد شده آنان و فراز و نشیب های صورت گرفته در سازمان دهی آنان در سده اخیر از مباحث دیگر این کتاب است. 

 


 

 

وضعیت شیعه در هلند                           

اولین گروه از مسلمانانی که به این کشور مهاجرت کردند از اندونزی و سورینام بودند. در هر دو مورد کمی بعد و قبل از استقلال این دو کشور مهاجرت وجود داشته است. اما مسلمانان فقط بخش کوچکی از مهاجران این دو کشور به هلند را تشکیل می دادند.

 


 

 

شیعیان خوجه هند                          

 شغل اصلی بیشتر خوجه ها تجارت و اغلب آنان در کشورهای محل اقامت خود به فعالیت های اقتصادی می پردازند و در بیشتر کشورهای محل سکونت خود به دلیل نفوذ اقتصادی، از جایگاه و موقعیت بالایی برخوردارند و دولت ها نیز همواره از منافع آنان دفاع می کنند

 


 

 

شیعیان تانزانیا و وضعیت آنان                           

تانزانیا از نقطه نظر دارا بودن جمعیتی مسلمان، دارای‌ ظرفیت‌هایی‌ برای‌ توسعۀ دین اسلام بوده و یکی از مهم‌ترین ظـرفیت‌ها وجـود اقـلیّت قابل توجهی‌ از‌ شیعیان خوجه‌ اثناعشری است

 


 

 

شیعیان کنیا                           

اکثریت شیعیان کنیا را “عرب تبارها”، “خوجه های هندی تبار” و “شیعیان بومی” تشکیل می دهند. این شیعیان، با توجه به تفاوت قومی و نژادی خود، تشکیلات متفاوت و مجزایی دارند. 

 


 

 

 

شیعیان فرانسه                         

از جهت پراکندگی جغرافیایی شیعیان، آنان تابع پراکندگی مسلمانان و مهاجران هستند. در پاریس با توجه به حضور غالب مهاجران، شیعیان حضور بیشتری داشته و اکثر مراکز آنان در این شهر و حومه آن قرار دارد. البته در شهرهای دیگر نیز به صورت کمرنگ تری حضور دارند..