امام خمینی (ره) :باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان بوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.

آیت الله ممدوحی:
 

راهپیمایی اربعین حرکت بزرگ فرهنگی امت اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مراسم راهپیمایی اربعین یک حرکت بزرگ فرهنگی است، گفت: این حرکت فرهنگی نقش مهمی در

شناخت چهره واقعی اسلام به دنیا دارد.

 

آیت الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: در زمانی که شدت دشمنی ها با اسلام ناب محمدی(ص)

افزایش یافته این حرکت عظیم فرهنگی خنثی کننده توطئه ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: این بزرگترین اجتماعی است که در دنیا صورت می گیرد و اقتدار و عزت با خود به همراه دارد.

وی افزود: دشمنان اسلام با همه قدرت برای اختلاف میان امت اسلامی برنامه ریزی می کنند، اما مراسم عظیم اربعین نشان می دهد، بازنده این کارزار دشمنان

اسلام هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراسم راهپیمایی اربعین یک حرکت بزرگ فرهنگی است، گفت: این حرکت فرهنگی نقش مهمی در شناخت

چهره واقعی اسلام به دنیا دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: باید قدر این نعمت الهی را دانست و تکفیریها و حامیانشان مطمئنا از این حرکت بزرگ هراسان هستند.

وی گفت: اقتدار امروز جهان اسلام در سایه وحدت حاصل می شود و راهپیمایی اربعین در مسیر وحدت جهان اسلام است و باید هر سال پرشورتر از سال قبل

برگزار شود.

 

حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند،وجود آموزه های انسانی در قیام امام حسین (ع) محور اتحاد انسانها در سراسر دنیاست

امام حسین (ع) یکی از اهداف قیام خود را حفظ ارزش­های دین اسلام عنوان می کند زیرا دوران ولایت ایشان بر امت اسلامی، مشکلات و بدعت­های جدیدی در دین به وجود آمد که موجب انحراف در جامعه اسلامی شد.

 

از زمانى که قیام امام حسین(ع) با توجه به شرایط و ویژگى هاى خاص آن زمان اتفاق افتاده است، سؤال‌هایى در میان نخبگان و حتى مردم عادى مطرح بوده است که، پیام قیام امام حسین (ع) چیست؟، آیا رفتار یاران امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نشان دهنده امید است؟، امید جبهه ی حق به ارزش ها در مقابل توان و ابزار مادی جبهه باطل چطور ارزیابی می شود؟ و غیره که این پرسش ها، هر کدام نشان دهنده رویکرد افراد به این واقعه است

حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند،کارشناس دینی با اشاره به اینکه قیام حضرت ابا عبدالله حسین (ع) در طول تاریخ اسلام بی نظیر است، از پیچیدگى خاص و ابعاد این نهضت گفت که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

* به نظر شما پیام قیام امام حسین (ع) چیست و آیا این پیام می تواند محور اتحاد و اجتماع انسان­ها باشد؟

باید تأکید کرد که واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) قبل از اینکه یک واقعه اسلامی، دینی و شیعی باشد یک رویکرد و نگرش انسانی است. شخصیتی نظیر امام حسین (ع) در مقابل یک حکومت و حاکم جاعل ایستادند بری اینکه از مردم دفاع و عدالت را برای جامعه برقرار کنند لذا چنین رویکرد خوبی باعث می شود که گاندی، رهبر فقید کشور هندوستان اعلام می کند که برای آزادسازی هندوستان از استعمار کشور انگلستان از قیام امام حسین (ع) الگو گرفته است؛ این مهم نشان دهنده وجود آموزه های انسانی در قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) است که می تواند محور اتحاد انسانها در سراسر جهان باشد و در این میان فرقی هم بین مسلمان و غیر مسلمان دیده نمی شود.

توجه به نکته آموزه های انسانی می تواند امام حسین (ع) را محور وحدت انسان های آزادی خواه که به دنبال برقراری اتحاد، انصاف و عدالت هستند قرار دهد؛ فارغ از اینکه در این زمینه دین و آیین را محور عدالت و انسانیت تعریف کنیم.

اما همین که امام حسین (ع) محور رویکردهای اخلاقی، اجتماعی و مبارزاتی هستند نشان دهنده این است که بسیاری از ملت ها و انسان ها از این رویکرد حضرت سید الشهدا (ع) نه به عنوان یک واقعه دینی بلکه به عنوان یک روایت انسانی اقتباس و بهره برده اند از این رو این امر نقطه متمایز و محوری تلقی می شود که در تحلیل عاشورا می تواند مورد وحدت انسان ها قرار بگیرد.

 * آیا برگزاری مراسم پیاده روی اربعین نیز می تواند نمونه ای از وحدت انسان­ها فارغ از دین یکسان باشد؟

با کمی تأمل در مراسم پیاده روی اربعین که همه ساله برگزار می شود می توان دید کسانی که در این اجتماع بزرگ شرکت می کنند بعضا شیعه و مسلمان نیستند و حتی نسبتی هم با وجه اسلام ندارند بلکه بخاطر وجود محبت حضرت سید الشهدا (ع) و عشق و علاقه به ایشان در این پیاده روی حضور دارند از این رو پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "محبت حسین در قلب مؤمنین خاموش شدنی نیست" لذا در اجتماع بزرگ اربعین اندیشه ها، رویکرد ها و اشخاصی با افکار مختلف دیده می شود که همراه این موج انسانی شده اند و همه این اتفاقات نشاُت گرفته از نمایش رفتار اخلاقی امام حسین (ع) در روز عاشورا است.

* چرا مردم برای عزاداری در روز اربعین فاصله بین نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند و آیا مراسم پیاده روی اربعین در گذشته نیز به همین سبک بوده است؟

عزاداری طویریج یکی از انواع عزاداری های مرسوم میان مردم عرب عراق است. در این مراسم عزاداران با پای پیاده حرکت و در حالی که هروله می کنند خود را به حرم حضرت سید الشهدا (ع) می رسانند، البته بعد از زیارت چند دقیقه ای کربلا را به سمت خانه های خود ترک می کنند.

نباید از یاد برد که نام دیگر منطقه طویریج، "هندیه"  است و در زمان قیام حضرت سید الشهدا (ع)، محل قبیله بنی‌اسد بوده و عزاداران امام حسین (ع) در کربلا به رسم دیر رسیدن این دسته در عصر عاشورا به سرزمین کربلا مراسم عزاداری خود را در این منطقه شروع می‌کنند و تمام این مسیر را با پای پیاده و هروله کنان طی می کنند.

عزاداران صبح روز عاشورا از شهر طویریج واقع در 20 کیلومتری کربلا حرکت می کنند و پیش از ظهر در منطقه قنطره السلام توقف و پس از ادای فریضه نماز ظهر و عصر، حرکت خود را به سمت سرزمین کربلای ادامه می دهد. هیأت عزاداران با جمعیت چند میلیونی شامل اهالی شهر طویریج، زائران و مجاوران حرمین شریفین در بدو ورود به شهر کربلا به خیمه گاه حسینی می روند و سپس از صحن باشکوه امام حسین (ع) به سمت صحن زیبای حضرت اباالفضل (ع) حرکت می کنند.

عزاردان حسینی در طی مسیر هروله کنان شعارهایی مانند "أبد والله ما ننسى حسینا"، "وا حسین" و غیره نیز سر می دهند. چنین مراسم عزاداری که با برگزاری مراسم پیاه روی اربعین همراه است متاثر از پیاده روی اسراء بعد از واقعه عاشورا است

*بعد از وقوع واقعه عاشورا چطور این مراسم تا امروز ادامه داشته است؟

برگزاری مراسم پیاده روی اربعین نشان دهنده وجود محبت امام حسین (ع) است زیرا هر ساله در روز عاشورا مراسم های عزاداری، گریه کردن ها، سیاهه ها و سینه زدن ها ساده تر، پویاتر و بالنده تر می شوند و همه این موضوعات بخاطر محبت امام حسین (ع) است.

حضرت سید الشهدا (ع) با قیام خود یک جامعه تاریخی را تعریف کردند که صرفا معطوف به جامعه سال 61  مدینه و جهان اسلام آن زمان نبود لذا ایشان با این اقدام تاریخ را تربیت کرد؛ با توجه به تصرف حضرت سید الشهدا (ع) در تاریخ، امروزه هرچه شناخت ها افزایش می یابد طرفداران حضرت نیز بیشتر می شوند و مراسم پیاده روی اربعین نیز مصداق بارزی از این مهم است.

*واقعه عاشورا دارای جلوه های مختلفی بوده که دارای اهمیت است، این جلوه ها چطور در قیام عاشورا بروز و ظهور می کند؟

دلدادگی مردم به ولی امر و رهبر جامعه خودشان در أن زمان اولین جلوه واقعه عاشورا محسوب می شود زیرا عده ای بدون ترس به جنگ می روند و هر کدام قبل از شهادت­شان اولین موضوعی را که از حضرت ابا عبدالله حسین (ع) می پرسیدند این بود که "مولایم آیا به عهدم وفا کردم" که نشان دهنده نهایت دلدادگی به  ولی امر است.

در واقعه عاشورا جلوه های اخلاقی زیبایی به نمایش گذاشته شده است و در این میان هیچ گونه رفتار متقابلی مانند بی احترامی و ... از سوی یاران امام حسین (ع) نسبت به دشمنان­شان دیده نمی شود.

استقامت و ایستادگی نیز از جمله جلوه های مهم و زیبای واقعه عاشورا محسوب می شود زیرا امام حسین (ع) و یاران­شان از مواضع و آرمان های خود عقب نشینی نکردند که معنای واقعی ایستادگی است است؛ ایستادگی یعنی اینکه از ارزش ها عبور نکنیم بدین جهت حضرت ابا عبدالله حسین (ع) فرمودند "دشمن من را بین مذاکره و ذلت قرار داده و ما اهل بیت از ذلت به دور هستیم" لذا این سخن نشان می دهد که رهبری یک جامعه باید بر سر آرمان ها بایستد باشد.

* آیا می توان گفت که رفتار یاران امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نشان دهنده امید است و در صورت وجود این مهم، امید جبهه ی حق به ارزش ها در مقابل توان و ابزار مادی جبهه باطل چطور ارزیابی می شود؟

بله، امید در واقعه عاشورا و ما بین یاران حضرت ابا عبدالله حسین (ع) موج می زد زیرا آنها نسبت به ولی امر خود معرفت داشتند و امام حسین (ع) را  فرهیخته انسانی و انسان مافوق نمی دانستند بلکه مافوق انسان و قطعه ای بریده شده از عرش می دیدند.

باید گفت که در واقعه عاشورا جنگ نظامی مطرح نبود بلکه جنگ بر سر اراده ها بود، از این رو تقابل 72 نفر با خیل عظیمی از افراد منطقی به نظر نمی رسد که مصداق بارز آن نیز جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس است که با اراده به ثمر رسید زیرا 23 کشور از سراسر دنیا در مقابل کشورمان ایستاده بودند.

امروزه نیز چنین خصیصه ای در بین افرادی که تحت تاثیر آموزه انسانی امام حسین (ع) هستند وجود دارد که حضور پرشور مردمی در مراسم پیاده روی اربعین تائیدکننده این مطلب است.

 

حجت‌الاسلام علی قهرمانی

پیاده‌روی اربعین پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی است

مدیر مؤسسه فرهنگی ندای فطرت با تأکید بر اینکه اربعین نشان قدرت نرم شیعه است، گفت: پیاده‌روی اربعین در دو محور محبت اهل بیت(ع) و دریافت بصیرت از اهل بیت(ع) به عنوان قدرت نرم شیعه نمود یافته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی قهرمانی مدیر مؤسسه فرهنگی ندای فطرت، با بیان اینکه شور و شعور به سه دسته تقسیم می‌شود، ابراز داشت: سه گونه شور در عالم داریم، شوری که منها و بریده شده از شعور است، دوم شوری که همراه با شعور است و یک شور دیگری داریم که بسیار بالاتر و معنوی‌تر و شعورساز است که پیاده‌روی اربعین جزو این دسته از شور است.

وی با تأکید بر اینکه شور اربعین عقلانیت را در انسان تعطیل نمی‌کند،‌ افزود: کسانی که در رابطه با تاریخ انقلاب اسلامی مطالعه و بررسی می‌کنند، می‌گویند آنچه انقلاب را به ثمر رساند و این شعور را در میان مردم بیدار کرد، همین اربعین‌هایی بود که برای شهدای انقلاب در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، یزد، اصفهان، قم، تبریز و … گرفتند، این اربعین‌ها و این پیام‌ها باعث شد مردم بیدار شوند، اینک اثر شور انقلاب را در منطقه و کشورهای اسلامی می‌بینیم.
قهرمانی با تأکید بر اینکه اربعین نشان قدرت نرم شیعه است، اظهار کرد: تنها چیزی که غرب نتوانسته است هنوز بدل یا مشابه آن را ارائه کند، همین پیاده‌روی اربعین است، گر چه تلاش کرده است این رویداد را به نوعی تضعیف کند، در حالی که پیاده‌روی اربعین تنها راهپیمایی عظیم دنیا است و می‌توان گفت به خاطر اهمیت و عظمتی که دارد جزو معدود راهپیمایی‌ای است که بایکوت خبری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین در دو محور محبت اهل بیت(ع) و دریافت بصیرت از اهل بیت(ع) به عنوان قدرت نرم شیعه نمود یافته است،‌ ادامه داد: اگر این دو محور حفظ شود و این عاشقان محب اهل‌ بیت(ع) چه شیعه و سنی نگذارند یک جایگزین برای آن پیدا شود -مانند قمه‌زنی که جایگزین عزاداری شد- در این هنگام می‌توان انتظار داشت که پیاده‌روی اربعین پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی شود.
نویسنده کتاب «زندگی به سبک دین» در ادامه به بیان برخی موارد شعور منفی در جوامع پرداخت و گفت:‌ اگر بخواهیم بگوییم این شور حسینی که سبک زندگی ارائه می‌دهد چه چیزی هست؟ باید مقابل آن را بدانیم، بنابراین مثالی را می‌زنم که در تمام جوامع دنیا مطرح است، اینکه افرادی که به خاطر مبلغ ناچیزی ساعت‌ها در خیابان پرسه می‌زنند و گدایی می‌کنند، در حالی که اگر همان زمان را صرف کار و اشتغال مفید می‌کردند، یقیناً آن شأن شخصیتی و عزت نفسشان حفظ می‌شود، هم خدمتی به جامعه کرده بودند، در حالی که سربار جامعه هستند.
وی ادامه داد: این گدایی را به شکل مدرنش در چند سال اخیر در اینترنت و نسل جدید فضای مجازی و اجتماعی شاهد هستیم، اینکه افراد در این فضا گدایی محبت می‌کنند، متأسفانه این سبک زندگی در دنیا رایج است یا در بحث‌های اقتصادی می‌بینید که مردم دنبال این هستند کمتر کار کنند و بیشتر استفاده کنند یا می‌خواهند خوش باشند، بنابراین عزت و سعادت را در شهوت و شکم خلاصه می‌کنند.
قهرمانی اربعین را نطقه مقابل این تفکرات در جهان دانست و بیان کرد: مردم در این مسیر پیاده‌روی اربعین گدایی می‌کنند تا خدمت‌رسانی کنند، تمام زندگیشان را بر پای پیاده‌روی اربعین می‌گذارند، یک سال پول و زندگیشان را جمع می‌کند که خرج پیاده‌روی کند، هر روز به زائران امام حسین(ع) با التماس، محبت و با ماساژ دادن عزاداران خدمت می‌کنند، این طرز تفکر نقطه مقابل تنبلی و راحت‌طلبی است، در واقع مؤلفه‌های زندگی عاشورایی تجلی‌اش در اربعین است.
وی افزود: اما سبک زندگی که امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین به ما می‌آموزد، بحث خدمت، محبت، بذل مال، جان و دارایی در راه خدا است، این سبک زندگی اربعینی چند مؤلفه اصلی دارد، اینکه همه مردم یک هدف مشترک معنوی دارند، چه آنکه پیاده می‌رود و چه آنکه خدمت می‌کند و تمام زندگی‌اش را گذاشته تا بتواند چای، خرما، نبات و قندی تهیه کند، بنابراین داشتن هدف در سبک زندگی اربعینی یک مشترک جهانی است.
مدیر مؤسسه فرهنگی ندای فطرت با بیان اینکه شور اربعینی به ما یاد می‌دهد که می‌شود شبانه‌روز فعالیت کرد، ولی خستگی را احساس نکرد، گفت: خادمان امام حسین(ع) دوست دارند بیشتر خدمت کنند، این خدمات همگانی است، آخرین مؤلفه در شور اربعین، اخلاص سرشار است که در ذیل شور و شعور تعریف می‌شود که نشاط و سرزندگی را ایجاد می‌کند، در مقاتل نقل می‌کنند هر چه روز عاشورا به ظهر نزدیک‌تر می‌شد، چهره امام حسین(ع) و یارانش برافروخته‌تر می‌شد، شادی و بهجت درونی‌شان بالاتر می‌رفت، با اینکه به مرگ نزدیک‌تر می‌شدند.
وی در پایان گفت: عین همین موضوع هم در پیاده‌روی اربعین رخ می‌دهد، هر چه زوار پیاده‌روی به حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) نزدیک‌تر می‌شوند، نشاط، بهجت و سرور درونشان بیشتر می‌شود، اگر این اتفاق در زندگی افتاد و رویکرد زندگی‌ خدمت به خاطر خدا و محورش با امام حسین(ع) شود، می‌توان گفت براساس شور اربعین زندگی می‌کنیم، یعنی شور اربعین در زندگی ما جریان دارد، نه اینکه صرفاً یک پیاده‌روی بریم و یک حس خوب به ما دست بدهد

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کاظمی، مدرس دانشگاه امام صادق(ع) در مورد نقش پیاده روی اربعین در تمدن سازی گفت:

برای پاسخ به سوال شما باید دو مورد را در نظر بگیریم؛ اربعین پدیده ای ممتاز از سایر رویدادهای اجتماعی و سیاسی است. پیاده روی اربعین قدمتی یک قرن و دو دهه ای دارد و این را مرهون حضرت محدث نوری هستیم که ایشان این قضیه را باب کردند و آن طوری که در نقل ها آمده ایشان به همراه گروه اندکی این سفر را می رفتند که به مرور زمان بر تعداد افرادی که این سفر را رفتند، افزوده شده و در روایات ما هم بر پیاده رفتن به زیارت امام حسین(ع)  و نیز بر قرائت زیارت اربعین تأکید شده است.

وی افزود: آنچه که در اربعین به عنوان دو ویژگی بسیار مهم می بینیم این است که با نگاه اجتماعی ما سازگاری دارد یعنی اینکه اربعین پشتوانه مردمی دارد و هیچ عامل غیرمردمی در این حرکت نمی بینیم و هزینه هایی که صورت می گیرد و امکاناتی که بین مردم توزیع می شود همه مردمی است و باید مطالعات جدی در زمینه مردم شناسی صورت گیرد که چه اتفاقی بین مردم رخ می دهد که این مراسم به این بزرگی را به این خوبی و باشکوهی برگزار می کنند، البته مساله امنیتی در این مراسم به گونه ای است که حکومت باید در حفظ آن کمک کند.

این محقق و مدرس دانشگاه در ادامه سخنانش اظهارداشت: موضوع دوم در اربعین این است که در این روز مرزهای جغرافیایی که حاصل تمدن های غربی است نادیده گرفته می شود و اتحاد و انسجامی که بین پیاده روها وجود دارد، نشان می دهد مرزهای ساخته شده تمدن غرب از سوی مردم کنار گذاشته می شود و این حرکت مهمی است. ما در دورانی زندگی می کنیم که دولت ـ ملتها نقش اساسی در روابط بین الملل بازی می کنند، البته این دولت ـ ملتها در سال های اخیر قدری تزلزل یافته اند و تزلزل شان هم باز به لحاظ مادی بوده است یعنی شرکت های فراملیتی کمی قدرت دولت ملتها را محدود کرده اند و حاکمیت درون مرزها را قدری با خدشه مواجه کرده اند، ولی وقتی به اربعین نگاه می کنیم، می بینیم آن مرزهای بی اساس دولت ـ ملتها از بین می رود و در عین حال پدیده تمدن از نوع جدید نیست وکاملا از نگاه دینی مرزبندی ایجاد می شود. اساس مرزبندی در دولت ملتها با یک نگاه غیردینی بوده است ولی در نگاه دینی می بینیم که این مرزها از بین می رود و این امر بسیار ارزشمند است. بسیار زیباست وقتی می بینیم در صفهای پیاده روی، یک عراقی با یک لبنانی و یا افرادی که حتی از اروپا آمده اند بدون اینکه تفاوتی میان خود احساس کنند در کنار هم به سوی کربلا گام برمی دارند و همان قدری که یک ایرانی خود را دخیل می داند در برنامه اربعین همان قدر هم یک عرب خود را در این برنامه سهیم و شریک می داند که خیلی جالب است.

وی با بیان اینکه در مقابل واژه دولت ـ ملتها در ادبیات دینی مان، امت واحده را داریم، تصریح کرد: پدیده اربعین این امت واحده را به نمایش می گذارد یعنی گوشه ای از عظمت امت واحده را نشان می دهد. درباره تمدن اسلامی و ظرفیت اربعین در شکل‌گیری و ارتقا آن باید در نظر بگیریم. در عصر غیبت آنچه که به عنوان تمدن اسلامی وجود دارد، بلاشک ناممکن است و تحقق اش ممکن است نه تنها در زمان غیبت بلکه در زمان حضور اهل بیت(ع) هم ممکن است و اگر امام عصر نتواند محوریت جامعه را داشته باشد یا حکام جور مانع آن شوند باز هم به طور کامل محقق نمی شود. در زمان ۲۵۰ سال حضور ائمه(ع) حکومت اسلامی تحقق پیدا نکرد علتش این است که امام را از مرکز جامعه خارج کردند. براساس اندیشه دینی اگر بناست تمدن اسلامی یا حرکتهایی در حوزه مسائل اسلامی را راه بیندازیم باید حول محور امام به سمت خداوند باشد؛ چه در سلوک فردی و چه در سلوک اجتماعی.

کاظمی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امام، میزان است و فردای قیامت وقتی می خواهند اعمال را بسنجند، اعمال ما را با امیرالمومنین(ع) می سنجند، گفت: بر همین اساس تمدن اسلامی بدون حضور امام(ره) محقق نمی شود و مثل این می ماند که بگوئیم بدون قوانین اسلامی، تمدن اسلامی می سازیم، این امر امکان ندارد. بنابراین ساخت تمدن اسلامی هم بدون حضور امام(ره) بی معنا خواهد بود.

این محقق با اشاره به اینکه آنچه لازم است و باید اتفاق بیفتد تمدنی است که از دل مسلمانان ایجاد می شود، اذعان کرد: مسلمانان دور هم جمع می شوند و از روی برداشت های خودشان تمدنی را با هزار و یک ضعف می سازند کما اینکه در برهه ای از تاریخ ما این تمدن با مرکزیت بخشی از ایران ساخته شد و هزار سال وجود داشت و بعد از آن هم از بین رفت. تمدن اسلام بدون حضور امام معنا نخواهد داشت و این را باید حل کنیم و بحث مفصلی دارد که ادله عقلی چیست و تطبیق این مساله با نظامات اندیشه ای چیست، این بحث بسیار طولانی است و بزرگان زیادی آن را مطرح کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر به مسامحه بپذیریم تمدن اسلامی تنها تمدن بخشی از مسلمانان خواهد بود، گفت: میزان تقسیم بندی انسانها، اندیشه است. به این معنا که اساسا در مکاتب دینی آنچه ملاک تقسیم بندی آدمهاست اعتقادات و باورها و به تبع آن اعمالشان است. اساس بوجود آمدن دین با تفرقه بوده است، یعنی طبق نص آیات قرآن وقتی قرآن نازل می شود تفرقه ایجاد شد، زیرا از نظر دینی آنچه که بین انسان ها تفرقه ایجاد می کند، باورها، اعتقادات، اندیشه ها و اعمال است، لذا در تمدن بین مسلمانان اگر حرکت درستی انجام شود، آنچه که اتفاق می افتد به عنوان تمدن، این خواهد بود که ملاک تفرق و تمایز گذاشتن بین آدمها اندیشه و باورهای آنهاست.

کاظمی با تأکید بر اینکه اربعین، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است، گفت: بخشی از ملاک بسیار مهم در تمدن غربی، تفاوت و خط کشی بین آدمها و ملیت شان است که به حاکمیت جغرافیایی حکومت هایشان مرتبط است، این در تفکر جمهوری اسلامی به تفرق در اندیشه تدبیر می شود و وقتی وارد حوزه اربعین و آن حواشی می شوید کاملا احساس می کنید آنچه بین افراد در این حرکت ایجاد می شود و آنچه که مردم می گویند بین ما و دیگران فاصله است در این حرکت فقط اندیشه ها و باورهاست و چیز دیگری بین آنها فاصله و افتراق ایجاد نمی کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از جاذبه های تمدن اسلامی اینست فاصله طبقاتی از بین می رود، گفت: دومین مانعی که اربعین بر می دارد و ما آن  را در تمدن غربی مشاهده می کنیم فاصله طبقاتی است  به طوری که مثلا می دیدیم وزرای دولت قبل دنبال یک کامیون می دویدند ند تا سوار برآن خود را به مسیر راهپیمایی برسانند. موارد این چنینی به برکت اربعین اتفاق می افتد. در این روز مردم احساس نمی کنند که افرادی در جایگاهی بلندمرتبه تر از دیگران قرار دارند. نگاه تفرق و فاصله انداختن بین افراد وجود ندارد. این تجلی اش در اربعین همان تبلور اندیشه ها و باورهاست که امر مبارکی است.

مدرس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: دو یا سه سال پیش مقام معظم رهبری تاکید کردند که رفتن به کربلا را سهل کنید و مسئولان قوانینی بگذارند که مردم راحت به کربلا بروند به نظر من توصیه مقام معظم رهبری با توجه به این نگاه بوده است. وقتی اربعین این نگاه ها را از بین می برد تأثیرگذار خواهد بود، لذا مسئولان به اجرای این امر کمک بیشتری کنند اما متاسفانه این گله از مسئولان وجود دارد که شرایط راحت تر تشرف به کربلا اصلا احساس نشد و همان شرایطی را که برای رفتن به دیگر کشورها داریم برای رفتن به کربلا هم باید همان طور ویزا و پاسپورت تهیه کنیم و برویم.

وی افزود: در تمدن مسلمانان آنچه که محوریت اصلی زندگی مسلمانان خواهد بود اعمال و بروز رفتارهای انسانی است، حتی زندکی روزمره و دنیایی انسانها هم در تماس با این رفتارهای دینی ترک می شود. در اربعین وقتی به شهرهای نجف و کربلا می روید، مشاهده می کنیم که مردم رفتارهایشان را تعریف کرده در ذیل رفتارهای اسلامی انجام دهند حتی معاملات و خرج هایی که صورت می گیرد می بینیم زندگی کاملا دینی و مذهبی است و این یک تمرین است. در برخی قوانین الهی دیگر مانند حج می بینیم که افراد تمرین می کنند که یک هفته مثل فقرا و مانند انسان های دیگر رفتار کنند و همین اتفاق در اربعین در حال رخ دادن است و این بسیار ارزشمند است و چنین حرکتهایی را می توانیم گسترده کنیم و به طول سال بکشانیم. در عراق در خانه های مردم باز است به روی هرکسی که بیاید. این تمرینی است و در ادبیات دینی ما باید در خانه ها به روی فقرا باز باشد. در اربعین حضور و همدلی مردمی از سایر نکات برجسته تر است.

 

کارکرد مهم پیاده‌روی اربعین شکل‌گیری اندیشه‌های تمدنی است

دکتر مسعود معینی‌پورعضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست بررسی ابعاد فرهنگی ـ اجتماعی راهپیمایی اربعین گفت: کارکرد مهم اربعین شکل گیری اندیشه های تمدنی در دو لایه عمومی و تخصصی می باشد.

در این نشست دکتر مسعود معینی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره «ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی راه‌پیمایی اربعین» به ارائه سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: آرنولد توین بی، تاریخ نگار معروف انگلیسی در کتاب تمدن در بوته آزمایش، در بررسی تمدنها جمله مهمی را بیان داشته است: «پان اسلامیزم خوابیده است، اما اگر مستضعفین جهان بر ضد سلطه غرب شورش کنند و تحت یک رهبری قرار گیرند، این خفته بیدار خواهد شد و بانگ این شورش ممکن است در برانگیختن روح اسلامی موثر افتد و اسلام بار دیگر برای ایفای نقش تاریخی خود قیام کند.»
وی افزود: راهپیمایی ایام اربعین در عراق، در حال تبدیل شدن به یک پدیده کلان فرهنگی و تمدنی در مقیاس جهان اسلام و بلکه دنیای امروز است. این راهپیمایی، نه یک راهپیمایی به سمت کربلا، بلکه یک همایش بزرگ انسانی اخلاقی و فرهنگی است که حقایق بکر و پنهان آن بسیار فراتر از جلوه‌های ظاهری آن است. صحنه‌های ویژه اخلاقی و انسانی در دهه اربعین، در راه‌های منتهی به کربلا در عراق، بسیار شگفتی‌آور است.ولذا نباید از تفسیر این پدیده کلان فرهنگی و تمدنی غفلت کرد.
معینی پور اظهارداشت: روابط انسانی در ایام اربعین، بر اساس ملاکات دنیوی، و سنجه‌های ملیتی، سیاسی، طبقاتی و یا قبیله‌ای شکل نمی‌گیرد، بلکه بر محور یک امر متعالی، معنوی، و محبوب، به صورت نظام خادم زائر انجام می‌یابد. دراین نظام ارتباطی، هر کسی یا زائرالحسین است و یا خادم‌الحسین و خادم زائرالحسین. غیر از این دو، هویت و شناسنامه دیگری در این همایش بزرگ شناخته نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه همه امت اسلامی و بلکه امت انسانی ایمانی، نظام ارتباطی خود را بر محور حسین‌ بن‌ علی(ع) بازتعریف می‌کنند، گفت: صورت‌بندی چنین امتی بر پایه معشوق و محبوب واحدی انجام می‌یابد که در آن معرفت، مصیبت، و حماسه امام حسین(ع) بر همه من‌ها و منیت‌ها غالب گشته و همه را به یک ما تبدیل می‌کند (وحدت اجتماعی بر پایه معشوق مشترک). علاوه بر معشوق مشترک، عشق مشترک انسانی، موجب رقت و لطافت نفسانی و روحی افراد شده و آنها را نسبت به هم مهربان‌تر و بلکه عاشق‌تر می‌کند (وحدت اجتماعی بر اساس عشق مشترک).
وی تصریح کرد: به بیان دیگر، آنچه جوهر و هسته مرکزی اربعین را شکل داده و آن را به یک جامعه بهشتی در زمانه سکولار امروز تبدیل می‌کند، همین وجود یک ما از من‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، و دینی بر محور یک هدف متعالی و محبوب است. همه من‌ها و منیت‌های سِفلی در پرتو نور حسینی به یک ما و بلکه به یک منِ کُلّی و عِلوی تبدیل می‌شوند که در آن به‌رغم وجود کثرات و تعدد و تنوع، تنازعی در کار نیست، و بلکه هر مقدار بر این تعدد و تنوع افزوده می‌شود، همزیستی و همکاری و همدلی در آن نیز بیشتر می‌شود.
این محقق و استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مناسک دینی مانند حج و اربعین گنجینه ای عظیم هستند که هرچند به ابعاد عبادی و معرفتی آن کمابیش توجه شده است اما به لبعاد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آن و جایگاه و ظرفیتهای آن در مسیر تحقق تمدن اسلامی و تعمیق معارف دینی در جان مسلمانان توجه زیادی نشده است.
وی افزود: از یک سو تمدن لیبرال دمکراسی با داعیه تمدن پایان تاریخ به دنبال جهانی سازی خود می باشد و در مسیر جهانی سازی مهمترین چالش خود را اسلام تمدنی می داند و از طرف دیگر با بیداری اسلامی بار دیگر زمینه تحقق امت اسلامی پدید آمده است و پر واضح است در عصر حاضر برای پویایی و بالندگی این امت و مقابله تام و تمام با جهان کفر و الحاد راهی جز پیمودن مسیر تحقق تمدن اسلامی با تمام لوازم تمدنی آن پیش روی امت اسلامی نمی باشد، لذا لازم است با رویکردی تمدنی تمامی آموزه­ها و ظرفیت های جهان اسلام باز خوانی گردد و نقشه ای جامع جهت تحقق تمدن اسلامی طراحی گردد تا حرکت و پتانسل جهان اسلام در مسیر واقعی خود واقع گردد.
رئیس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه سخنانش اظهارداشت: «تمدن»، مفهومی بدیع و نسبتاً جدید است و در طول سده های اخیر، دچار تحوّل مفهومی نیز شده است. اصولاً این اصطلاح از قرن ۱۸ و در عصر روشنگری پدید آمد، هر چند واقعیت آن از گذشته موجود بوده است. حال با در نظر داشتن نکته مزبور، این واژه از منظر بعضی از اندیشمندان مغرب زمین و گروهی از متفکران مسلمان اینگونه تعریف گردیده است.
وی افزود: از نظر ویل دورانت «تمدن نظامی است اجتماعی که موجب تسریع دستاوردهای فرهنگی شده و به منظور بهره گیری از اندیشه ها، آداب و رسوم و هنر، دست به ابداع و خلاقیت می زند؛ نظامی است سیاسی که اخلاق و قانون، نگه دارنده آن می باشد و نظامی است اقتصادی که با تداوم تولید، پایدار خواهد ماند. ساموئل هانتینگتون، «تمدن» را بالاترین گروه بندی فرهنگ و گسترده ترین سطح هویت فرهنگی به شمار می آورد. هنری لوکاس «تمدن» را پدیده ای به هم تنیده می داند که همه رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را دربر می گیرد.
معینی پور در ادامه سخنانش گفت: از نظر آرنولد توین بی، «تمدن» حاصل نبوغ اقلیت مبتکر و نوآور است. علامه جعفری، «تمدن» را این گونه تعریف می کند: «تمدن تشکل هماهنگ انسانها در حیات معقول با روابط عادلانه و اشتراک همه افراد و گروه های جامعه در پیشبرد اهداف مادی و معنوی انسان ها در همه ابعاد مثبت است.» با بررسی تعاریف یاد شده به خوبی مشخص می گردد که در باب تعریف تمدن تنها نباید به بخش نرم افزاری تمدن توجه داشت و حتی تمدن را به مفهوم فرهنگ فروکاست.
وی در مورد نقش اربعین در شکل گیری اندیشه های تمدنی اظهارداشت: دومین کارکرد مهم اربعین شکل گیری اندیشه های تمدنی در دو لایه عمومی و تخصصی می باشد. خاستگاه اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و مهد نشو و نمای آنان بیایند و اسلام ناب و فقه خالص و بی آلایش اسلام و قرآن را از زبان حاملان آن بشنوند.
وی تصریح کرد: اربعین این ظرفیت را داراست که در برشوراندن تفکر در مسیر پیاده روی و عقلانیت معرفتی و اخلاقی و اجتماعی در تعاملات را تقویت و محلی برای بارورسازی آن باشد و تحقق این مهم به سیاستگزاری و برنامه ریزی در نهادهای متولی احتیاج دارد.
این محقق و نویسنده کشورمان اظهارداشت: هرگز عشق شورانگیز در این جامعه بزرگ انسانی، موجب غفلت از عقلانیت و خودآگاهی در این حرکت نمی‌شود. عشاق‌الحسین در اوج عشق و احساس‌شان، به آنچه می‌کنند آگاهی دارند و کاملا فلسفه «حب‌الحسین» و کارکرد اجتماع حسینی را می‌فهمند و آنرا در قالب شعارهای مختلف و متنوع مانند «حب الحسین یجمعنا»، «یوحدنا حب الحسین» و یا «عشیره الحسین فوق العشیره» برجسته کرده و آنرا نصب‌العین خود می‌سازند.

آخرین اخبار سایت

Thumbnail پرونده ای برای شناخت شیعیان در کشورهای مختلف: شیعیان کمتر شناخته شده/شیعیان وفادار به انقلاب اسلامی ایران   تباع دیگر مذاهب با شیعیان آمیزش گسترده ای دارند. روابط صمیمی و برادر انه ای میان شیعیان و برادران اتباع سایر مذاهب برقرار است. چنان نیست که شیعیان از برادران سنی و اباضی خود جدا و منزوی باشند.    ...
Thumbnail کارگاه آموزشی روش تبلیغ بین المللی اسلام استاد سهیل اسعد ▫️جمعه 6 بهمن 96 گزارش تصویری :
مسلمان شدن یکی از برادران کمال کورسل تابستان بود که به ژوان قرآن کوچکی هدیه دادم و همین قرآن کوچک، آنقدر کنجکاوی او را برانگیخت که باعث شد در سن ۱۵ سالگی مسلمان شود. لی مرادی، پدر شهید فرانسوی دفاع مقدس، کمال کورسل، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید ژوان یا «کمال» کورسل، اظهار کرد: شجاعت، ایمان و اخلاق...
Thumbnail   بر اساس اعلام مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت، فرآيند صدور رواديد اربعين از شهريور ماه سال جاري آغاز خواهد شد.  ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی (ع) در سالجاری  از روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۶/۱ برابر یکم ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) از ساعت ۹:۰۰ صبح آغاز خواهد شد.گفتني است كه امسال، روند...
Thumbnail   صالحي: اربعين صرفا يك زيارت نيست   معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: اربعين به يك تظاهرات عظيم هويتي شيعه تبديل شده و بهترين و نمايان‌ترين كار در حوزه تشيع، اربعين است و هر چه اين حوزه بيشتر پالايش شود، نماد شيعي در معرفي به جهان اسلام موفق‌تر خواهد بود. سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و...
نگره‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...، در یک نکته هم داستانند و آن اینکه انقلاب منشأ تحول شگرف در روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک جامعه است. انقلاب، تحولی بنیادین در جوامع محسوب می‌شود و پیامدهای مختلفی را در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به همراه دارد.     مؤلفه‌های گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی    مقدمهنگره‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...، در یک نکته هم داستانند و آن اینکه انقلاب منشأ تحول شگرف در روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک جامعه است. انقلاب، تحولی بنیادین در جوامع محسوب می‌شود و پیامدهای مختلفی را در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به همراه دارد....
حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی خاطرنشان کرد: رسانه‌های جدید در تبیین انقلاب نقش مهمی را می‌توانند اجرا کنند این رسانه‌ها با توجه به بردشان نقش جدی را می‌توانند داشته باشند که حامیان انقلاب از این ابزار می‌توانند به خوبی استفاده کنند.   نقش جدی رسانه‌های جدید در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی   حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی خاطرنشان کرد: رسانه‌های جدید در تبیین انقلاب نقش مهمی را می‌توانند اجرا کنند این رسانه‌ها با توجه به بردشان نقش جدی را می‌توانند داشته باشند که حامیان انقلاب از این ابزار می‌توانند به خوبی استفاده کنند.       وی در ادامه تصریح کرد: رسانه‌ها باید هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی باهم...

پرونده ویژه:مختصات جهان اسلام

پرونده ویژه:اسناد راهبردی

پرونده ویژه:بیداری اسلامی